Aktuality
Příklady dobré praxe ve výuce o holocaustu Židů – inspirace pro výuku holocaustu Romů
Ač za II. světové války se oběťmi nacistické genocidy stalo na půl miliónu Romů, je holocaust Romů badatelsky zpracováván podstatně méně než holocaust židovský. Proto jsou i učitelé často bezradní, jak genocidu Romů uchopit, jak si poradit s nevhodným chováním žáků a rasistickými poznámkami apod. Autorka se nechává inspirovat příklady z výuky o holocaustu Židů. Romským holocaustem se v ČR dosud zabývali zejména Ctibor Nečas, Milena Hübschmannová, Bartoloměj Daniel, Petr Lhotka, Jana Horváthová, Markus Pape nebo Paul Polansky. Dosud chybí didaktické materiály pro školní praxi pojednávající o holocaustu Romů. Ty by měly být diferencované podle věkových kategorií žáků a studentů.
Výuku o romském holocaustu ve školách zatím supluje Muzeum romské kultury, které se podílí na mnoha projektech; např. film To jsou těžké vzpomínky, projekt Zmizelí Romové a Romové dnes apod.
Téma holocaustu je dnes velmi aktuální vzhledem k rostoucím tendencím jeho zpochybňování a rasové nesnášenlivosti. Pro výuku o něm lze využít setkání s pamětníky, tematicky vhodné filmy, literární tvorbu nebo dobovou korespondenci.
text si můžete stáhnout v PDF:
Publikace: | jevend/2006 |
Témata: | vzdělávání Romů |
Země: | Česká republika |
Autor: | Wagner, Margita |
Bibliografický odkaz: | Wagner, Margita. 2006. Příklady dobré praxe ve výuce o holocaustu Židů – inspirace pro výuku holocaustu Romů. Romano džaniben 13 (jevend): 96–119. |