english | česky
ISSN 1210-8545 (Print)
ISSN 2788-3809 (On-line)
home

Aktuality


Výzva k zasílání příspěvků do chystaného monotematického čísla o boji a práva Romů (Romano džaniben 2024)

Oslovujeme všechny Romky a Romy s výzvou napsat osobní vzpomínku či povídku pro romistický časopis Romano džaniben na téma bezpečí či ohrožení bezpečí.

Časopis Romano džaniben přechází k 1. 1. 2022 do režimu časopisu s otevřeným přístupem podle definice BOAI

Po čtyřech letech se otevírá obor ROMISTIKA na FF UK, přihlášky ke studiu je možné podávat tradičně do konce února.

Vyzkoušejte nové metodiky pro výuku romštiny!

V archivu Romano džaniben jsou nyní dostupné texty od roku 2000 do současnosti, aktuální ročník je celý volně dostupný pouze předplatitelům. I nadále pokračujeme v rekonstrukci stránek.

Osobní vzpomínku a výzvu současné ředitelky spolku Romano džaniben, Lady Vikové, k desetiletému výročí úmrtí M. Hübschmannové si můžete přečíst zde.

Vliv letničního hnutí na komunity katalánských Gitanů v jižní Francii

Letniční hnutí, původem ze Spojených států amerických, objevilo v 50. letech minulého století Romy ve Francii za své nadšené členy. Ti si na něm cení možnost smíření různých rozhádaných skupin a příležitost najít si cestu ven z izolace a alkoholizmu. V rámci klasického, tj. katolického, duchovního života se účastní pouze obřadů křtu a pohřbu, jinak převažují vlastní, tradiční formy. K nim patří předpisy rituální čistoty, s nimiž se pojí vnitřní strukturace skupiny, představy o druhém světě s následky pro chování na tomto světě jako např. křestní rituály na ochranu novorozeněte nebo opatření proti duchům mrtvých a distanc vůči zemřelým, a nakonec i silný mariánský kult jako nositel personifikace.
Kromě běžných přechodových rituálů jako je křest, svatba a pohřeb, se vyskytují i cyklické rituály jako dušičky nebo poutě, sloužící k upevnění lokálních identit, k dalekosáhlým sociálním kontaktům a k sociální kontrole obecně. Nejdůležitější znaky identity jsou katalánština se specificky romskými prvky, rituální důkaz cudnosti „dikló“ a celkový životní styl. Sem patří i úcta vůči rodičům a zemřelým a k panně Marii.
Změny pod vlivem letničního hnutí, jak je vnímají ti, kteří nevyznávají toto nové hnutí, spočívají mezi jiným v ubývající úctě vůči rodičům a zemřelým, v nedůvěře vůči instituci křtu, vůči mariánskému kultu a vůči poutím, ale i v menší míře alkoholizmu, pracovitosti, šetřivosti a v důrazu na společné obecné lidské hodnoty. Věřící zaznamenají význam Boha ve svém životě, bible coby nové normativní instance a týdenních shromáždění.
Při bližším pohledu se ovšem jedná při těchto změnách jen o tendence. Bohoslužby nejsou navštěvovány pravidelně, některé magické rituály se zachovají, nadále jsou připraveni na návštěvu duchů zemřelých, a rituál „dikló“ se ještě dodržuje. Muži nepřestávají úplně bít své ženy, konzumace alkoholu a bitky stále existují. Jen někteří členové letničního hnutí, hlavně příslušníci sdružení gitanských žen, již nejsou natolik nedůvěřivé či odmítavé vůči příslušnicím majority, vnímaným jako kurvy, zatímco jiní jsou v tomto ohledu nedotčení věroukou letničářů. Ani návštěva školy není pro ně až tak důležitá. Souhrnně vznikly pod vlivem letničního hnutí dvě skupiny s celkově podobným životním stylem, ale odlišnou rétorikou s ohledem na uznání tradice nebo moderny.
 


text si můžete stáhnout v PDF:

Publikace: ňilaj/2008
Témata: etnografie obecně zvyky a obřady
Země: Francie
Autor: Dienstbierová, Kristina
Bibliografický odkaz: Dienstbierová, Kristina. 2008. Vliv letničního hnutí na komunity katalánských Gitanů v jižní Francii. Romano džaniben 15 (ňilaj): 31–51.
časopis·krajinou příběhů·romistické utopie·ostatní projekty·metodiky·o nás