english | česky
ISSN 1210-8545 (Print)
ISSN 2788-3809 (On-line)
home

Aktuality


Výzva k zasílání příspěvků do chystaného monotematického čísla o boji a práva Romů (Romano džaniben 2024)

Oslovujeme všechny Romky a Romy s výzvou napsat osobní vzpomínku či povídku pro romistický časopis Romano džaniben na téma bezpečí či ohrožení bezpečí.

Časopis Romano džaniben přechází k 1. 1. 2022 do režimu časopisu s otevřeným přístupem podle definice BOAI

Po čtyřech letech se otevírá obor ROMISTIKA na FF UK, přihlášky ke studiu je možné podávat tradičně do konce února.

Vyzkoušejte nové metodiky pro výuku romštiny!

V archivu Romano džaniben jsou nyní dostupné texty od roku 2000 do současnosti, aktuální ročník je celý volně dostupný pouze předplatitelům. I nadále pokračujeme v rekonstrukci stránek.

Osobní vzpomínku a výzvu současné ředitelky spolku Romano džaniben, Lady Vikové, k desetiletému výročí úmrtí M. Hübschmannové si můžete přečíst zde.

„All Connected through the Gypsy Part of Town“: The Gypsyfication of East European Immigrant Identity in U.S. Gypsy Punk Music

Etnomuzikoložka Adriana Helbig se ve svém článku „Všechny nás spojuje romská část města“: Poromšťování identity východoevropského přistěhovalce v gypsy punkové hudbě v USA zaměřuje na undergroundovou hudební scénu v USA, která je od počátku devadesátých let 20. století ovlivněna styly vycházejícími z rytmických a melodických rysů balkánské a romské hudby. Na gypsy punkové hudební scéně, která vychází z newyorské klezmerové scény, se podílejí imigranti z východní Evropy, Američané východoevropského původu, bílí Američané i američtí židé. Tato scéna zároveň spojuje představy o Romech s identitou východoevropských imigrantů. Zhruba v posledních deseti letech se výrazně zvedl zájem o žánry balkánské a romské hudby, což souvisí mimo jiné s šířením hudby z východní Evropy na webových stránkách jako MySpace, Facebook, YouTube a další. Následkem této popularizace především americká mládež začala vnímat balkánskou hudbu sice jako původně venkovskou hudbu, ve které se však uplatňují i moderní hudební nástroje, aranžmá a texty. Gypsy punk si pak z těchto tradic půjčuje jednotlivé prvky jako jsou struktura verše a refrénu, výrazné užití akordeonu, houslí a kytary, instrumentální improvizace a vokální vsuvky. Nicméně gypsy punkový styl, reprezentovaný kromě jiných skupinou Gogol Bordello, funguje spíše jako určitá forma postmoderního kabaretu, který v sobě spojuje estetické rysy punkové hudby, namířené proti establishmentu, s eklektickými kostýmy, mezi kterými najdeme všechno možné, od vojenských čepic z éry Sovětského svazu až po šátky břišních tanečnic a pruhované kalhoty ve stylu dvorních šašků.

Keywords: Gypsy punk music, East European immigrants in U.S., identity, Gogol Bordello


text si můžete stáhnout v PDF:

Publikace: jevend/2009
Témata: muzikologie
Země: USA
Autor: Helbig, Adriana
Bibliografický odkaz: Helbig, Adriana. 2009. „All Connected through the Gypsy Part of Town“: The Gypsyfication of East European Immigrant Identity in U.S. Gypsy Punk Music. Romano džaniben 16 (jevend): 85–101.
časopis·krajinou příběhů·romistické utopie·ostatní projekty·metodiky·o nás