Aktuality
Ekonomické argumenty pro a proti mateřskému jazyku jako jazyku vyučovacímu
Švédská lingvistka Tove Skutnabb-Kangasová shromáždila v rámci článku, napsaného u příležitosti Čtvrtého světového kongresu ugrofinských národů, řadu zajímavých argumentů pro i proti využití mateřského jazyka menšin ve výuce. („Finno-Ugric Peoples in a Global Context: human rights of speakers of endangered languages“. Plenary paper at the 4th World Congress of the Finno-Ugric Peoples, August 15-19, 2004, Tallinn, Estonia.)
Představuje současný stav a potenciální další vývoj světové „jazykové krajiny“ a mechanismy zániku velké části těchto jazyků. Dále zde uvádí koncepci jazykových lidských práv coby nástroje k zamezení tomuto trendu a odůvodňuje, proč je žádoucí mu čelit. Zmiňuje jednak hlubší smysl existence diverzity jakožto zdroje kreativity a pokroku a zároveň i předpokladu diverzity biologické, navíc ale vyjmenovává také ekonomické argumenty pro
rozvoj menšinových jazyků, které nejsou na první pohled tolik zjevné. Tato ekonomická část argumentace je pak předmětem textu publikovaném v Romano džaniben v českém překladu Mileny Alinčové.
text si můžete stáhnout v PDF:
Publikace: | jevend/2007 |
Témata: | vzdělávání Romů |
Země: | Švédsko |
Autor: | Skutnabb-Kangasová, Tove |
Bibliografický odkaz: | Skutnabb-Kangasová, Tove. 2007. Ekonomické argumenty pro a proti mateřskému jazyku jako jazyku vyučovacímu. Romano džaniben 14 (jevend): 16–27. |